10 rád pri kúpe gitary
Napísal Mgr. Miroslav Záhradník   

Image Kúpa gitary je vždy významnou ale aj náročnou udalosťou pre každého gitaristu. Tento článok by mal svojimi radami pomôcť uľahčiť vaše rozhodovanie.

1) Výber vhodnej gitary

Pred samotnou kúpou gitary sa musíte rozhodnúť, akú gitaru budete potrebovať

Základné rozdelenie gitár:
a) klasická gitara – určená na klasický spôsob hry, má širší krk, nylonové struny, hrá sa na ňu zvyčajne prstami, bez použitia brnkátka
b) akustická gitara – gitara s kovovými strunami, označovaná aj ako dreadnought western gitara, alebo väčšia jumbo gitara.
c) elektrická gitara – gitara osadená snímačmi, nevyhnutné je zosilnenie zvuku zosilňovačom alebo gitarovým kombom
d) elektroakustická gitara – akustická gitara ozvučená snímačom (zvyčajne piezo snímač, alebo mikrofón) Môžeme takto označiť aj elektrickú gitaru s väčším telom, tzv. pololubovka, lubovka.

2) Výber gitary podľa preferovaného hudobného štýlu

  • klasická hudba – klasická gitara s nylonovými strunami - folk – akustická, alebo elektroakustická gitara
  • country, bluegrass – akustická gitara s kovovými strunami, elektroakustická alebo elektrická gitara
  • alternatívna hudba – všetky 4 kategórie gitár
  • blues – akustická, elektroakustická, elektrická gitara
  • jazz, fusion – všetky 4 kategórie gitár, pre jazz je však najvhodnejšia lubovka alebo pololubovka
  • rock – zvyčajne elektrická gitara
  • metal – elektrická gitara

3) Prieskum ponuky na trhu

V dnešnej dobe internetu je najvhodnejšou cestou pre výber správneho nástroja zistiť, aké gitary predajcovia ponúkajú. Od známych gitarových značiek, ktoré si nechajú za svoj výrobok poriadne zaplatiť cez menej známe značky, ktoré sa svojou kvalitou doťahujú na renomované firmy, no ich cena spadá do ketegórie dostupných, až po gitary s najnižšou kvalitou ale aj najdostupnejšou cenou.

Vhodným riešením je poobzerať sa aj po nátrojoch vyrábaných hand made – nástrojármi. Kvalita týchto výrobkov zvyčajne niekoľkonásobne prevyšuje cenu, za ktorú ich títo výrobcovia ponúkajú.

K prieskumu trhu samozrejme patrí osobná návšteva všetkých dostupných predajní hudobných nástrojov. Ponuka je obrovská, treba si len správne vybrať. Nenechajte sa preto zlákať prvou gitarou, ktorú v prvých hudobninách uvidíte. Možno za rovnakú cenu, by ste našli v inej predajni nástroj vhodnejší pre váš štýl. Nebojte sa vyskúšať si viaceré nástroje, porovnávajte ich medzi sebou, všímajte si ich zvukové vlastnosti. Pýtajte sa predajcov, ktoré z gitár by vám odporučili, dôležité však je, aby sme mali aspoň predbežnú predstavu, aký zvuk od nástroja očakávate. Výber gitary neunáhľujte a hlavne, nerozhodujte sa iba podľa vzhľadu gitary. Gitaru nekupujte s horúcou hlavou, hneď ako ju uvidíte. Nechajte si nejaký čas na premyslenie tohto veľkého rozhodnutia – veď kúpa gitary je pre každého gitaristu veľkou udalosťou.

4) Kúpa gitary s pomocou odborníka

To platí najmä u začiatočníkov. Poprosiť priateľa čí známeho, ktorý je skúsený gitarista, aby vám pomohol pri kúpe gitary, je určite ten správny krok. Ak si gitaru vyberiete sami, nech vám skúsený gitarista nástroj aspoň skontroluje a odsúhlasí jeho kúpu. Ušetríte si nepríjemné pocity, ak vám v prípade nevhodnej kúpy dodatočne niekto skúsenejší oznámi, že váš nástroj má také alebo onaké nedostatky.

5) Kupujeme akustickú gitaru

Výber akustickej gitary, či už je to gitara klasická s nylonovými strunami, alebo gitara western typu s kovovými strunami závisí v prvom rade od cenovej kategórie, v ktorých sa dané gitary pohybujú.
Pomer cena/kvalita závisí predovšetkým od použitých materiálov – preglejka, polomasív, masív. Z toho vyplýva, že gitara vyrobená z lepenej dýhy (preglejky) nemôže zvukovo konkurovať gitarám vyrobeným z masívnych materiálov.

Pri rozhodovaní, zaváži samozrejme aj druh drevín, z ktorých je gitara postavená.

Vrchná rezonančná doska akustických gitár sa tradične vyrába zo smrekového dreva, obľúbeného pre svoje zvukové vlastnosti, ktoré sa stali u kvalitných gitár zvukovým štandardom. Veľmi rozšírené na výrobu rezonačnej dosky je použitie cérdového dreva.
Oproti smrekovému drevu sa céder prejavuje o niečo tmavším a mäkkším zvukom a s mierne väčšou rezonanciou.
Zadná doska gitary má vplyv na odrážanie zvuku z vrchnej dosky a preto tiež zásadne ovplyvňuje výsledný zvuk nástroja.
Najčastejšie sa zadné dosky akustických gitár (aj luby, čiže bočné steny gitary) vyrábajú z javora, palisandra a mahagónu.
Javor má najjasnejšie zvukové spektrum, palisander spolu s jasným vyšším spektrom lepšie produkuje aj hlboké tóny, mahagón je zvukovo najtemnejší s menej konkrétnymi výškami ale zamatovejším zvukom.

Krk gitary sa zvyčajne vyrába z mahagónového alebo javorového dreva, hmatník je bežne vyrábaný z palisandra, u drahších nátrojov sa využíva čierne ebenové drevo.

Pri výbere gitary si treba všímať odozvu a dynamiku nástroja, farebnosť a vyváženosť zvukového spektra.

Gitarám so zvukovým spektrom znejúcim vo vyšších tónoch zvyčajne chýba basová zložka dodávajúca nástroju razantnosť a pulz.
Gitary s väčším pomerom basovej zložky zasa strácajú konkrétnosť i farebnosť tónu. Kúpa dobrej akustickej gitary je zvyčajne súhrou zvukových vlastností nástroja, jeho dobrej hrateľnosti a prijateľnej ceny. To všetko sú ale zložky v značnej miere závislé od potrieb samotného gitaristu.

6) Kupujeme elektrickú gitaru

Elektrické gitary rozdeľujeme na dva základné druhy:

a, Gitary tradície Fender (Stratocaster, Telecaster) a gitary z nich odvodené (Superstraty)

Tieto gitary sú zvyčajne osadené jednocievkovými snímačmi (single coil), jednoduchým tremolom, ladiace mechaniky sú na jednej strane hlavy, krk má dlhšiu menzúru, prichytený je k telu skrutkami.
Zvuk týchto gitar je typicky zvonivý s výraznejšou dymanikou. Jednocievkové snímače predurčujú tieto gitary skôr na žánre, v ktorých vynikne ich čistý zvuk, prípadne zvuk s jemným skreslením (blues, jazzrock)

Superstraty majú oproti svojmu vzoru Fender Stratocaster telo s ostrejšími hranami a zvyčajne sú osadené dvojcievkovými snímačmi i dvojzvratnou kobylkou Floyd Rose.
Vlastnosti superstratov sú ideálne pre žánre tvrdšej hudby.

b, Gitary tradície Gibson (Las Paul, Es 335)

Gitary majú krk lepený k telu, klenutý tvar tela, zvyčajne 2 dvojcievkové snímače, pevnú kobylku, ladiace mechaniky sú umietnené po oboch stranách hlavy.
Menzúra tohto typu gitár je ktaršia ako u typu Strat, z čoho vyplýva guľatý a hutný zvuk posadený v hlbších stredoch s dlhým sustainom.
Gitary typu Les Paul výborne vyznievajú v žánrochžánre, kde sa využíva silnejšie skreslený zvuk gitary.

Gitary typu Gibson ES 335 sú typické pololubovky s podobnými vlastnosťami ako Gibson Les Paul, ale majú väčšie telo s dvojitým výkrojom pri hmatníku. Konštrukčne sú pololubovky v podstate poloakustické gitary, pretože ich telo je duté, stredom tela prechádza masívny blok, zabraňujúci spätnej väzbe gitary a dodávajúci elektrickému zvuku spektrum vyšších harmonických zložiek.
Tieto gitary sú pre ich zamatový a mäkký tón predurčené na zánre v ktorých sa tento typ gitár aj najviac preslávil – blues a jazz.

Elektrickú gitaru skúšajte zásadne na aparatúru, ktorú používate aj vy, alebo ktorú plánujete používať. Vyvarujete sa tak prekvapení, ktoré môžu nastať, keď si nástroj prinesiete domov a zistíte, že nehrá tak, ako potrebujete.

7) Kontrola nástroja

Pri kontrole kupovaného nástroja sa snažíme odhaliť prípadné nedostatky, ktoré sú na prvý pohľad neviditeľné. Preto si pred kúpou nástroj dobre prezrite. Môžete nájsť nedostatky, ktoré sa dajú odstrániť ľahko, možno ale nájsť aj nedostatky neodstrániteľné.

Prvoradé kritérium pri kúpe nástroja je jeho zvuk. Toto kritérium je však v značnej miere závisí od vkusu každého gitaristu.
No nepochybne každý hudobník hľadá nástroj, ktorý je niečim výnimočný, ktorý má svoju dušu.
Takýto nástroj skúsenejší hudobník rozozná na prvý pohľad, začiatočník sa bude musieť pridŕžať určitých rád.

Ak kupujete eletrickú gitaru, vyskúšajte si jej zvuk najskôr nasucho, potom zapojenú v aparatúre. Skúšajte hrať tóny vo všetkých polohách hmatníka. Ak zaznie hluché miesto, je to znamenie, že nástroj vás nebude obdarovávať iba lahodnými tónmi.
Najmä u akustických gitár je veľmi dôležitá kontrola všetkých tónov, pretože tu sa za zvuk komba neskryjú nijaké zvukové nedostatky.
Gitary v najnižšej cenovej kategórii zvyčajne prichádzajú do predajní zväčša nenastavené a tak po jednoduchých úpravách možno aj z lacného nástroja dostať veľa muziky.

Ide najmä o nastavenie dohmatu gitary – výšky strún nad pražcami. Preto je dôležité skontrolovať kvalitu hmatníka gitary pohľadom smerom od tela ku hlave gitary.

Všímame si, či hmatník nie je neprirodzene prehnutý. (Nesmie byť prehnutý do vrtule!)

Prípustné je jemné prehnutie do luku, ktoré závisí od ťahu strún. Vyrovnanie krku nastavujeme pomocou výstuhy krku, a preto pokiaľ gitara má vyšší dohmat, než ako vám vyhovuje, požiadajte predajcu, aby vám dohmat nastavil priamo v predajni. Zvyčajne je potrebné nastaviť aj rádius strún na kobylke, pomocou posuvných kameňov, ktorý by mal kopírovať rádius hmatníka.

Nekupujte gitaru s vedomím, že si ju dáte dodatočne  niekomu nastaviť.

Môže sa stať, že hmatník bude po znížení dohmatu na niektorých miestach drnčať. To už je závada, ktorá sa dá odstrániť jedine odborným zásahom nástrojára, a preto si radšej vyberte gitaru, do ktorej nebudete musieť dalej investovať.

Od kvality hmatníka záleží váš pocit z hrania, pretože hmatník je vstupnou bránou pre vaše hudobné myšlienky.

Kvalitné spracovanie pražcov a ich rovné usporiadanie je teda pre pohodlné nastavenie dohmatu gitary najdôležitejšie.

Veľmi dôležité je skontrolovať ladenie gitary, najlepšie pomocou ladičky.
Zahrať si tóny alebo akordy po celom hmatníku, overiť si ledenie gitary v oktávach. (flažolet nad 12. pražcom porovnáme s tónom stlačnenej struny na 12. pražci)
Ak u akustickej gitary s pevnou kobylkou zistíte, že neladí v oktávach, tento problém už asi ťažko vyriešite a preto si radšej vyberte iný kus.
Skontrolujte si aj ladiace mechaniky ich pootočením, u lacnejších nástojov sa môže stať, že mechanika preskakuje alebo ju voľná, čo má za následok komplikácie pri ladení nátroja.
Elektrické gitary s tremolo pákou môžu narobiť tiež veľa problémov svojim majiteľom, pokiaľ si neskontrolujú chod tremola.
Stáva sa totiž, že tremolo sa pri používanie nevracia do svojej polohy a gitarista má potom permanentne rozladenú gitaru.
U elektickej gitary skontrolujte, či snímače nadmerne nebrumia (u singlov je to bežná záležitosť) alebo či nenapískavajú pri skreslenom zvuku, (čo je zasa bežná záležitosť u lacných snímačov)
Pri pohľade na telo gitary si všímame kvalitu spojov s krkom gitary i celkové spracovanie detailov.

Esteticky dobre nepôsobia ani oderky či škrabance, ktoré sa môžu na gitare vyskytnúť, zvyčajne ak gitaru skúšalo už niekoľko kovovo odetých nadšencov rockovej hudby.
No môžu sa nájsť aj výrobné kazy v laku či dreve nástroja.

8) Kupujeme staršiu gitaru

Staršiu gitaru kupujeme hlavne z ekonomických dôvodov. Pravda ale je, že takto možno prísť ku kvalitnému nástroju za neporovnateľne nižšiu cenu. U starších nástrojov, ktoré nás očaria svojim zvukom si všímame ich opotrebeniezvyčajne nenávratne prehnutý hmatník, vydraté pražce, korózia kovových častí i rozlepené spoje drevených častí nástroja.

Samozrejme, že pri kontrole takéhoto nástroja nezabudnite na všetky body uvedené pri kontrole novej gitary. Podľa podmienok, v akých sa gitara nachádzala, môže byť staršia kvalitná gitara lepšia kúpa, ako nový lacný masovo produkovaný tovar z Číny. Všetko záleží od vašich potrieb, ale platí tu dvojnásobne - staršiu gitaru kupovať zásadne za asistencie skúseného gitaristu.

9) Gitarové packy

Sú vhodné pre začiatočníkov, ktorí sa ešte nevedia rozhodnúť, aké gitarový vybavenie si zabezpečiť.
Kúpa elektrickej gitary totiž nekončí iba kupou samotnej gitary – potrebné je zabezpečiť si gitarové kombo, gitarové efekty, káble, brnkátka, ladičku, niekedy aj učebnicu hry na gitaru. Toto všetko gitarivé packy obsahujú. Sú skrátka vhodnou voľbou pre úplne začínajúcich gitaristov.
Rozbaľ a hraj.
Kvalita týchto gitarových balíkov zodpovedá ich cene a preto je jasné, že gitarista, ktorý to myslí s hudbou vážne po čase túto výbavu predá a zabezpečí si nástrojové vybavenie zodpovedajúce náročnosti hudobníka.

10) Kúpa gitary cez internet

Gitara je nástroj vyrobený z materiálov, ktoré majú vždy mierne odlišné vlastnosti. Aj gitary renomovaných značiek sú rozdielne vo svojich zvukových vlastnostiach.
Všetko záleží od množstva vplyvov – kvalita dreva, jeho vysušenie, továrenské, či ručné spracovanie, výstupná kontrola.
Dokonca aj dva nástroje s úplne totožným vzhľadom môžu (ale aj nemusia) mať úplne odlišné zvukové vlastnosti.
Preto nákup gitary cez internet treba dobre zvážiť. Internetové obchody ponúkajú zvyčajne lepšiu cenu ako obchody kamenné. Pokiaľ sa rozhodnete pre kúpu nástroja touto cestou, pred prevzatím gitary si ju dobre preskúšajte. Pripravíte sa síce o možnosť porovať si viacero kusov medzi sebou, ale nenechajte si ujsť vaše základné právo, overiť si kvalitu nástroja. Pri kontrole nástroja sa riaďte svojimi zmyslami a samozrejme radami, obsiahnutými v tomto článku.

Pokiaľ vám tento článok pomôže pri výbere svojho nástroja, potom splnil svoj účel.

                                                                                             S pozdravom Miro Zahradník.