Napísal Mgr. Miroslav Záhradník
|
Tritónová substitúcia využíva možnosť zámeny vzájomných spoločných tónov v septakordoch , čím získame nové zvukové možnosti jazzovej harmónie.
Tritónová substitúcia je náhrada dominantného septakordu akordom, ktorý leží v tritonovom vzťahu (interval zmenšenej kvinty) k pôvodnému akordu.
Táto harmonická zámena sa veľmi často využíva v jazze. Svoje uplatnenie nachádza samozrejme aj v blues, v ktorom sa bežne pracuje s dominantnými septakordami.
Pokiaľ zahráme dominantný septakord, existuje vždy nejaký akord, ktorým možno pôvodný akord nahradiť, aby sme získali zaujímavý a dobrý zvuk.
Ak hráme napríklad akord E7, akord tritónovej substitúcie bude Bb7. Pojem tritóvovej substitúcie možno vysvetliť aj pojmom troch celých tónov, ktoré tvoria interval zmenšenej kvinty. To znamená, že tritonus (lat.) je vzdialenosť troch celých tónov. Tri celé tóny tvoria intervalovú vzdialenosť zmenšenej kvinty.
Tritónová substitúcia znie veľmi dobre kvôli spoločným tónom substituovaných akordov.
Akord E7 obsahuje tóny E G# H D (1 3 5 7b), akord Bb7 má tóny Bb D F Ab(G#) (1 3 5 7b). Všimnime si, že tercia a septima týchto dvoch akordov je rovnaká, ibaže prehodená.
základný trojzvuk septakordu E7
základný trojzvuk septakordu Bb7
Tercia z E7 je G#, septima z Bb7 je Ab (G#). Septima z E7 je D, tercia z Bb7 je D.
Toto je dôvod, prečo možno dominantné septakordy nahrádzať tritónovou substitúciou.
Dva najdôležitejšie intervaly v septakorde (tercia a septima) sú navzájom rovnaké.
Vysvetlením, prečo sú tieto dva intervaly navzájom totožné môže byť aj fakt, že vzdialenosť medzi terciou a septimou v akorde je tiež zmenšená kvinta.
Tritonus, čiže zmenšená kvinta je interval, ktorý rozdeľuje oktávu presne na polovicu. Inými slovami, zdialenosť od základného po zmenšenú kvintu a odtiaľ po oktávu je rovnaká.
Pretože všetky dominantné septakordy, nónakordy, undecimové alebo tercdecimové akordy musia obsahovať terciu a septimu, proces tritónovej substitúcie sa dá jednoducho uplatniť pri všetkých týchto akordoch.
Ďalšia výhoda tritónovej substitúcie je v tom, že nie je potrebné nahrádzať dominantný septakord iba dominantným septakordom.
Môžeme jednoducho nahradiť ľubovoľný dominantný akord ľubovoľným dominantným akordom.
Napríklad môžeme substituovať akord Bb13 akordom E9. Viac možností substitúcii získame ak v substituovanom akorde znížime kvintu. Takže namiesto akordu E7 zahráme akord E135b alebo akordom Bb135b nahradíme pôvodný akord E7.
Túto zámenu môžeme urobiť preto, lebo tóny Bb a E sú navzájom vo vzťahu tritónu. Sú teda vzdialené o interval zmenšenej kvinty. Zmenšené kvinta od tónu Bb je E a zmenšená kvinta od tónu E je Bb. Rovnako aj bluesová šesťtónová stupnica obsahuje svoj typický blue tón - zmenšenú kvintu. Z toho vyplývajú ďalšie možnosti využitia tritónovej substitúcie aj v blues.
Pr. A bluesová šesťtónová stupnica
1 3b 4 5b 5 7b (A C D Eb E G)
Táto lekcia môže zásadne rozšíriť akordický slovník každého gitaristu, ktorí doteraz využívali zvukovú farebnosť dominantných septakordov. Skúsení jazzoví a bluesoví gitaristi využívajúci dominantné septakordy sa bez tritónovej substitúcie určite nezaobídu.
zdroj: www.guitarlessons.com/lessons |