Hudobná akadémia o.z.
Karpatská 2
811 05 Bratislava

tel.: 0911 111 717

Otváracie hodiny kancelárie
Po - Pia: 14:00 - 19:00
Kancelária sa nachádza na druhom poschodí
v budove bývalého kina YMCA.

 
Vzťahy akordov a stupníc
Napísal Mgr. Miroslav Záhradník   
Image Gitaristi, ktorí poznajú základné tvary akordov i prstoklady stupníc sa v tejto lekcii dozvedia, ako navzájom súvisia tieto dve najdôležitejšie hudobné zložky.






Poznatok, ako akordy a stupnice spolu súvisia pomôže gitaristovi v lepšej orientácii na hmatníku gitary a samozrejme aj v logickej improvizácii.

Pozrime sa na niektoré akordy a prstoklady stupníc.
Na vysvetlenie použijeme už známe akordické tvary C A G E a D.


Image
Image


 Vidíme, že všetky tieto akordy sú durové, no možno z nich samozrejme vytvoriť aj všetky ostatné kategórie akordov.
Prstoklady stupníc v tejto lekcii patria tiež durovým stupniciam, pretože durové akordy prináležia durovým stupniciam.

Vieme, že určité akordy prináležia k určitým módom a vieme, že durová stupnica a všetky jej módy majú na hmatníku gitary rovnaký prstoklad, mení sa iba koreň módu - základný tón.

Napríklad, mixolýdický mód je vhodný na vyjadrenie dominantných akordov, pretože mixolýdická septima akordu G7 sedí do prstokladu G mixolýdickej stupnice.
(mixolýdická stupnica je durová stupnica s malou septimou.)

Ak vieme, že mixolýdický mód je odvodený od 5. stupňa durovej stupnice, potom vieme, že stupnica G mixolýdická je odvodená zo stupnice C dur.

Pozrime sa na nasledujúci obrázok.

Image

Prstoklady stupnice C dur a stupnice G mixolýdickej majú rovnaký prstoklad na rovnakom mieste na hmatníku.

Zároveň si môžeme všimnúť, že v týchto prstokladoch sa nachádzajú aj akordy C dur a G7.

Jediný rozdiel v týchto prstokladoch je v základnom tóne stupníc.

Pokiaľ sa chcete naučiť, ako navzájom súvisia prstoklady akordov a stupníc, je dobré vypísať si prstoklady pre každý mód a jeho prináležiaci akord.
(napr. stupnica D dórska - akord D mol7, stupnica E frýgická - akord E mol7, stupnica F lýdická - akord F maj7...)

Potom si môžeme ľahko uvedomiť, že napríklad prstoklad d dórskej stupnice s akordom Dmol7 (v 5. polohe) je rovnako aj prstokladom A mol prirodzenej (aiolskej) stupnice s akordom A mol7, či prstoklad F lýdickej stupnice (v 8. polohe) je zároveň prstokladom C dur (jónskej) stupnice...

Najdôležitejšou informáciou zostáva fakt, že stupnice a akordy sú úzko späté vo vzájomných vzťahoch, a že v podstate každému akordu prináleží určitá stupnica.
Skutočná sofistikovaná improvizácia gitaristu vychádza z poznatkov akordov a ich domovských stupníc.
Inými slovami, každý akord možno vyjadriť stupnicou a naopak, do každej stupnice možno nájsť vhodný akord.
Len v takomto prepojení harmonicko-melodickej zložky skladby možno vytvoriť logické a hodnotné gitarové sólo.

zdroj: www.guitarlessonsworld.com/lesson




Odporučte stránku ostatným užívateľom
Del.icio.us!Google!StumbleUpon!Yahoo!