Na úvod je nutné
podotknúť, že nevyhnutným predpokladom sú zdravé uši schopné rozoznať vyšší tón
od nižšieho. Zvyšok už je len záležitosť trpezlivosti a pevnej vôle.
Skôr než sa pustíme do
samotného „sťahovania“, odporúčam Vám prelistovať si nasledovné články, ktoré
nám mnohé uľahčia.
Tajomstvá harmónie 1 Tajomstvá harmónie 2
Tajomstvá harmónie 3
A teraz už poďme na
to...
Ako príklad si dovolím
použiť nasledovné video. Takže si budeme môcť v krajnom prípade pomôcť
aj odpozerávaním z gitaristových rúk.
(C) Paľo Chodelka
V prvom rade je
vhodné zistiť si tóninu, v ktorej sa skladba hrá. Vo väčšine prípadov
z rockovej hudby nám to spoľahlivo povie už prvý akord. Pri zisťovaní
prvého akordu a akordov vôbec odporúčam zamerať sa na bas. Často býva
najmenej pohyblivý a môžeme z neho vychádzať pri zisťovaní celkovej
harmónie skladby.
V našom príklade je na začiatku basovú linku
zreteľne počuť. Postupuje po tónoch H, F#, G, F# a napokon A. Už z uvedených
tónov si môžeme vytvoriť domnienku, že skladba je v tónine H mol.
Zápis basovej linky
vyzerá takto: 
Keď už sme zistili tóninu
a nemáme pocit, že niekde dochádza k modulácii do tóniny inej, môžeme
sa zamyslieť nad možnými akordmi, z ktorých je tvorený sprievod.
Nakoľko v populárnej aj klasickej hudbe je
obvyklé, že skladba začína tónikou, predpokladajme, že prvý akord je H mol.
(Pohľad na gitaristovu ľavú ruku nám dáva za pravdu J ).
V prípade tónu F# to až tak jednoznačné nie je. Zisťujeme, že akord F# mol
to nie je. V tónine H mol obsahujú tón F# ešte nasledovné základné akordy:
Hm, D. Nakoľko v harmónií je zreteľne počuť posun, nebude to ani akord Hm,
preto skúsime D. Naozaj sa jedná o pomerne častý sextakordový obrat akordu
D, preto odporúčam túto alternatívu vždy skúšať hneď ako druhú. G dur, ako aj
A dur sú zrejmé.
Čiže ide o akordový postup H mol, D/F#, G,
D/F#, A.
Jeho zápis vyzerá nasledovne: 
Teraz môžeme začať riešiť
sólo. Nebudeme brať do úvahy ozdoby, ktoré sú aj tak mnohokrát individuálna
záležitosť každého gitaristu a pokúsime sa identifikovať tóny, ktoré sa
ozývajú na ťažké doby (1., 3. doba). Je vysoká pravdepodobnosť, že pôjde
o akordické tóny, t. j. také, ktoré sa nachádzajú v akorde, ktorý hrá
hudobný sprievod. Ako prvé si však musíme vyriešiť, či sprievod hrá tie isté
akordy ako v téme (príp. slohe, refréne).
V našom príklade sa akordy pod sólom menia
oproti sprievodu v téme. Basové tóny postupujú nasledovne E, F#, G, E, F#,
G, A. Takže akordy budú E mol, D/F#, G, E mol, D/F#, G, A.
Takže zápis hudobného
sprievodu pod sólom je nasledovný: 
A teraz konečne sólo. V prípade akordu E
mol nám prichádzajú do úvahy tóny E, G, H. A naozaj sólo začína na prvú
dobu tónom G.
Takto vyzerá základný
náčrt sóla s akordickými tónmi na ťažkú dobu:

Ďalej sa zameriame na
melodické tóny. Nepatria do akordu a teda tu budeme musieť zapojiť uši vo
väčšej miere. Nezabúdajme, že sme v tónine H mol. Tóny, ktoré už sme si
našli nám budú pomáhať a s ich pomocou už môžeme celé sólo vyskladať
ako puzzle.
Tu je výsledok:

Prajem veľa šťastia
a pevné nervy pri ďalších skladbách.....
|