Ako spávne uchopiť brnkátko? Aká technika práce s ním je ukrytá v rukách tých najväčších gitarových majstrov? Základom hrania brnkátkom je striedanie pravidelných úderov na strune smerom dolu a hore. Technika sweep picking, ktorú si bližšie predstavíme v tejto lekcii je skvelým príkladom využitia ekonomiky pohybov brnkátka. Precíznym vycvičením tejto techniky získame čas, ktorý môžeme využiť pri hraní rýchlych a technicky náročných pasáží na hmatníku gitary.
Držanie brnkátka
- Vždy hrot brnkátka smeruje k telu gitary - Nedovolíme, aby sa počas hry v ruke otáčalo - Uistíme sa, či je naše uchopenie brnkátka dostatočne pohodlné
- Zároveň sa uistíme, či je uchopenie brnkátka dostatočne pevné
- Oprieme predlaktie pravej ruky o gitaru, aby sme získali stabilitu a pohodlie.
Tu je obrázok správneho uchopenia brnkátka.
Brnkanie technikou Sweep Picking
Ukážeme si, ako použiť túto techniku pri hraní stupnice. Je potrebné cvičiť, aby sme zdokonalili rýchlosť v hraní touto technikou, ale je to najrýchlejší spôsob brnkania, len čo si naň zvykneme.
Táto technika je podobná striedavému brnkaniu down-up (dolu-hore), kedy meníme brnkátkom úder pravidelne dolu a hore pri každom tóne.
V nákrese dolu je stupnica C dur.
Brnkátkom hráme vždy smerom dolu, keď prechádzame na vyššiu strunu, akoby smerom k podlahe.
Smerom hore hráme vždy, keď prechádzame na nižšiu strunu, akoby smerom k stropu.
^=bnknutie dolu v=brnknutie hore
Brnkanie akordov
Brnkanie akordov úderom hore a dolu znie mierne odlišne, hoci hráme ten istý akord.
Je to preto, lebo takto rozozvučíme tóny akordu v rozdielnom poradí.
Rôzne zvuky rovnakého akordu sa nazývajú voicings (znelosť).
Skúste sa započúvať do akordov, hraných úderom dolu a hore a budete počuť jemné rozdiely vo výslednom zvuku akordov.
Video ukážka techniky sweep picking Frank Gambale
Technika sweep picking, ktorú sme si predstavili v dnešnej lekcii je najúčinnejšou technikou pri hre brnkátkom. Po precíznom vycvičení sa technika stáva silnou zbraňou pre každého gitaristu. Vo videoukážke si môžeme pozrieť jedného z najväčších majstrov využitia tejto techniky, ktorým je jazzrockový mág Frank Gambale. Uplatnenie nachádza táto technika v rýchlych arpeggiách, v rýchlych a precízne vyhratých stupniciach i v kombinovaných harmonicko-melodických brejkoch na strunách gitary.