Hudobná akadémia o.z.
Karpatská 2
811 05 Bratislava

tel.: 0911 111 717

Otváracie hodiny kancelárie
Po - Pia: 14:00 - 19:00
Kancelária sa nachádza na druhom poschodí
v budove bývalého kina YMCA.

 
Improvizácia v tónine
Napísal Mgr. Miroslav Záhradník   
Image Aké stupnice zvoliť pre improvizáciu? Ak si dokážeme určit základnú tóninu skladby, veľmi jednoducho si zvolíme aj tie správne stupnice. Potom všetko závisí iba od kreativity hudobníka.



Prvý krok, ktorý musíme urobiť pri hraní cez harmonické postupy je určenie tóniny.

Ak hráme na harmonický spoj I-IV-V a I stupeň je C dur, potom sme v tónice C dur.

Tónika nám určuje zároveň označenie tóniny.
Ak je teda tónika napr. D dur, aj tónina, v ktorej sa nachádza tento harmonický spoj (I-IV-V) je D dur.

Ďalší krok je vyhľadanie správneho patternu stupnice, ak sme v C dur, hráme tóny stupnice C dur.

Jediné, čo v tomto prípade potrebujeme je naša kreativita.

Nemôžeme zahrať nesprávny tón, pokiaľ správne určíme tóninu a vyberieme správnu stupnicu.


Pokročilý spôsob (použitie módov)

Pozrime sa na tabuľky.

Všimnime si, že napr. II. stupeň (s tónine C dur) predstavuje dórsky mód a že druhý stupeň reprezentuje tón d. Inými slovami, prvý tón dórskej stupnice v tónine C dur je tón d.

To znamená, že môžeme použiť na sólovanie D dórsky mód cez harmonické postupy tóniny C dur. V princípe tóny d dórskeho módu sú zároveň tónmi stupnice C dur, ale v inom poradí. To platí o všetkých módoch.

Často si však hudobníci kladú vážnu otázku. Načo vlastne používať módy?
Na to existuje jednoduchá odpoveď.

Každý mód má svoj typický charakter, ktorý vynikne práve vtedy, keď sa použije s akordami daného módu.

Napr. mixolýdický mód znie typickým bluesovým nádychom ak sa použije s dominantnými septakordami. Kvalitu módov sme si už opisovali v článku Vlastnosti módov.

Typ:

 - ak chceme zvýraznit charakter módu alebo tonality, prízvukujeme základný tón stupnice, albo ho hráme v dlhších tónových hodnotách.

- v každom móde môžeme zvýrazniť tón, ktorý je pre daný mód typický, napr. zväčšenú. kvartu v lýdickom mode, veľkú sextu v dórskom móde… atď




I
dur
jónska (durová stupnica)
dur, maj7
II
mol
dórska
mol, mol7
III
mol
frýgická
mol, mol7
IV
dur
lýdická
dur, maj7
V
dur
mixolýdická
dur, dominant7
VI
mol
aiolská (molová stupnica)
mol, mol7
VII
mol 5b
lokrická
zmenšený, mol75b


Stupnica C dur
I
II
III
IV
V
VI
VII
C
D
E
F
G
A
H


D dórsky mód
I
II
III
IV
V
VI
VII
D
E
F
G
A
H
C


E frýgický mód
I
II
III
IV
V
VI
VII
E
F
G
A
H
C
D


F lýdický mód
I
II
III
IV
V
VI
VII
F
G
A
H
C
D
E


G mixolýdický mód
I
II
III
IV
V
VI
VII
G
A
H
C
D
E
F


stupnica A mol
I
II
III
IV
V
VI
VII
A
H
C
D
E
F
G


H lokrický mód
I
II
III
IV
V
VI
VII
H
C
D
E
F
G
A



V jednej tónine teda môžeme bez obáv použiť všetkých sedem základných módov. Všetky módy budú do tóniny C dur sedieť, pretože sú všetky zložené z tónov rovnakej stupnice.

Sú v podstate obratmi jednej stupnice.

Rovnako tiež všetky módy budú sedieť do ktoréhokoľvej módu. Napr. G mixolýdickú stupnicu možno hrať do akordov D dórskeho módu.

Skutočné využitie módov však prichádza v momente modulácie, alebo vybočenia z tóniny.

Vtedy jednoducho určíme, do akej tóniny skladba moduluje a podľa toho vyberieme určitý mód, ktorý presne vyjadrí túto harmonickú zmenu.

  zdroj: www.guitarlessonworld.com/lessons



Odporučte stránku ostatným užívateľom
Del.icio.us!Google!StumbleUpon!Yahoo!