|
|
Napísal Mgr. Miroslav Záhradník
|
Kvintový a kvartový kruh tvorí jednu z najdôležitejších oblastí hudobnej teórie, ktorá je tak úzko spojená s hudobnou praxou, že sa bez nej len ťažko zaobíde každý seriózny hudobník. Čo predstavuje tento dokonalý kruhový nákres a aké je jeho najbežnejšie využitie?
Kvintový kruh
Kvintový kruh je usporiadanie krížikových tónin podľa príbuznosti, po piatich tónoch (po siedmych poltónoch) smerom hore.
Vždy o kvintu vyššie od pôvodnej tóniny sa teda nachádza tónina, ktorá sa líši od východzej tóniny iba jedným krížikom,

Kvintová príbuznosť tónin od C je nasledovná:
C, G, D, A, E, H, Fis, Cis, Gis, Dis, Ais, Eis, His - to môžeme enharmonicky zameniť za Eis = F, His = C – a kruh sa uzatvorí, sme na tónine, z ktorej sme vyšli..
Kvintový kruh s použitím enharmonickej zámeny teda je:
C, G, D, A, E, H, Fis, Cis, Gis, Dis, Ais, F, C
Kvintovým postupom sa dostaneme o 7 oktáv vyššie, to znamená, že od tóniny C dur sa cez kvintový kruh dostaneme znova do C dur po oktávach, alebo 12 kvintách.
Kvartový kruh
Podobne aj kvartový kruh je usporiadaním príbuznosti béčkových tónin.
Od tónu C sa o kvartu vyššie nachádza tónina (F dur), ktorá sa od pôvodnej tóniny líši jedným béčkom.

Kvartová príbuznosť tónin od C je nasledovná.
C, F, B, Es, As, Des, Ges, Ces - to je už enharmonicky zamenené H
Takže pokračujeme od tónu H:
H, E, A, D, G, C - a kruh sa uzatvorí, sme na tóne, z ktorého sme vyšli.
Kvartový kruh s použitím enharmonickej zámeny teda je:
C, F, B, Es, As, Des, Ges, H, E, A, D, G, C
Kvartovým postupom sa dostaneme o 5 oktáv vyššie, to znamená, že od tóniny C dur sa cez kvartový kruh dostaneme znova do C dur po oktávach, alebo 12 kvartách.
Použitie kvintového a kvartového kruhu.
O koľko kvínt alebo kvárt je vzdialená určitá tónina od prvotnej tóniny C dur, nám určuje predznamenanie.
Napr. 2 krížiky určujú, že tónina D dur je vzdialená od C dur o dve kvinty a teda D dur bude obsahovať oproti C dur o 2 krížiky viac.
Je veľmi dôležité naučiť sa naspamäť poradie krížikov a béčok, ktoré pri určovaní tónin pridávame do notovej osnovy ako predznamenanie.
Predznamenanie nám určuje, ktoré tóny z pôvodnej stupnice C dur musíme zvýšiť alebo znížiť, aby sme dostali požadovanú stupnicu, resp. tóninu.
Počet krížikov a béčok, ktoré nám určuje predznamenanie potom do pôvodnej stupnice pridávame v takomto poradí:
Poradie krížikov je f#, c#, g#, d#, a#, e#, h#.
Poradie béčok je bé, es, as, des, ges, ces, fes.
V obrázku je nakreslené predznamenanie ku každej tónine.
Modrou sú označené durové tóniny, červenou paralelné molové tóniny.

usporiadanie krížikov v kvintovom kruhu (prakticky používané tóniny)
C
| 0 #
|
|
|
|
|
|
|
| G
| 1#
| F#
|
|
|
|
|
|
| D
| 2#
| F#
| C#
|
|
|
|
|
| A
| 3#
| F#
| C#
| G#
|
|
|
|
| E
| 4#
| F#
| C#
| G#
| D#
|
|
|
| H
| 5#
| F#
| C#
| G#
| D#
| A#
|
|
| F#
| 6#
| F#
| C#
| G#
| D#
| A#
| E#
|
| C#
| 7#
| F#
| C#
| G#
| D#
| A#
| E#
| H#
|
usporiadanie béčok v kvartovom kruhu (prakticky používané tóniny)
C
| 0b
|
|
|
|
|
|
|
| F
| 1b
| Bb
|
|
|
|
|
|
| Bb
| 2b
| Bb
| Eb
|
|
|
|
|
| Eb
| 3b
| Bb
| Eb
| Ab
|
|
|
|
| Ab
| 4b
| Bb
| Eb
| Ab
| Dd
|
|
|
| Db
| 5b
| Bb
| Eb
| Ab
| Db
| Gb
|
|
| Gb
| 6b
| Bb
| Eb
| Ab
| Db
| Gb
| Cb
|
| Cb
| 7b
| Bb
| Eb
| Ab
| Db
| Gb
| Cb
| Fb
|
Ak máme zapísať napr. stupnicu A dur do notovej osnovy, postupujeme nasledovne.
Podľa kvintového kruhu vieme, že A dur má 3 krížiky.
Podľa poradia krížikov sú to tóny f#, c#, g#.
Do notovej osnovy si zapíšeme tóny stupnice C dur ale od tónu A, čiže A H C D E F G A a zvýšime tóny f#, c#, g#.
Výsledná stupnica A dur bude teda A H C# D E F# G# A.
Rovnako postupujeme aj pri béčkových tóninách.
Veľmi dôležité je poznať predznamenania kvintového a kvartového kruhu naspamäť, pretože z neho potom ďalej odvodzujeme aj akordy a ich obraty, či harmonické vzťahy v tóninách.
Veľmi užitočné je vedieť použitie kvintového a kvatrového kruhu aj pri transponovaní tónin. Ak potrebujeme nejakú melódiu napr. v C dur transponovať do inej tóniny, musíme poznať predznamenanie cieľovej tóniny, aby sme predišli prípadným chybám v zápise transponovanej melódie.
Dokonalosť kvintového a kvartového kruhu spočíva v usporiadaní tónin v kvintovom a kvartovom vzťahu. To, že sa z východzej tóniny C dur kruh opäť uzatvára v cieľovej tónine C dur svedčí o dokonalosti princípov, ktorými sa hudba riadi, a ktoré platia vo vzájomnom vzťahu 12 tónin. (12 durových a 12 molových) Aj od poznania a schopnosti používania týchto princípov závisí šírka možností, ktoré sa ponúkajú hudobníkom pri ich muzikantských a umeleckých výtvoroch. Takže veľa chuti do spoznávania tajomstiev uzavretých v kruhu kvínt a kvárt praje Miro Zahradník.
Ilustračné obrázky: http://www.webhouse.cz/kurz-harmonie/Kruhy.htm
|
|