Zdravím všetkých hudobných nadšencov. V tomto článku budeme pojednávať o stupnici, ktorá je medzi rockovými gitaristami najbežnejšia, na zapamätanie asi najľahšia a vystačíte si s ňou pri polovici rockových sól. Reč bude o molovej pentatonickej stupnici.
Upozorňujem ešte, že na pochopenie látky je potrebné mať zvládnuté
aspoň základy hudobnej náuky, ako intervaly, akordy a módy durovej
stupnice.
Poďme sa teda pozrieť ako taká pentatonická stupnica vyzerá. Už samotný názov hovorí, že má 5 tónov. Je možné ju odvodiť z molovej prirodzenej stupnice vypustením 2. a 6. tónu.
Všimnite si, že nikde v stupnici sa medzi tónmi nevyskytujú žiadne poltónové vzdialenosti, iba celotónové a viac. Preto má aj taký charakteristický zvuk, pripomínajúci skôr nejakú čínsku hudbu. Nasledujúci obrázok zobrauje najbežnejši spôsob ako túto stupnicu zahrať na gitare.
Najlešie ako si to zo začiatku zapamätať je zafixovať si obrázok, ktorý stupnica na hmatníku vytvára. Ak by sme chceli zahrať inú, napr D mol petatonickú, stačí sa presunúť presunúť do inej polohy a zahrať to isté, ale od tónu D.
Samozrejme, že by bolo dosť fádne hrať stále medzi tromi pražcami. Tóny A C D E G nájdeme na gitare po celom hmatníku, preto môžeme túto stupnicu hrať v ľubovoľnej polohe. Nasedujúci diagram zobrazuje našich päť tónov na hmatníku gitary.
Naľahší spôsob, ako sa to postupne naučiť je uvedomiť si, že stupnica má 5 tónov, čiže päť má aj 5 obratov. Ak si predstavíme na strune E všetky tieto tóny a od každého tónu budeme vedieť zahrať príslušný obrat stupnice, budeme schopní hrať A mol pentatonickú v ktorej koľvek polohe. Ukážme si teda týchto 5 spôsobov ako stupnicu zahrať.





Poďme teraz v praxi použiť to, čo sme sa naučili. Pokúsime sa použiť túto stupnicu v rôznych situáciách a v rôznych hramóniách. Najjednoduchší spôsob ako zo začiatku improvizovať, je uvedomiť si v akej sme tónine a počas celého sóla používať príslušnú stupnicu. Väčšinou tóninu spoznáme podľa prvého akordu, takže ak skladba začína akordom E mol pravdepodobne budeme v tónine E mol. Nemusí to byť vždy pravda, ale my si v našich ukážkach s týmto pravidlom vystačíme. Ako prvé si ukážeme použitie molovej pentatonickej stupnice v molovej prirodzenej tónine. Máme sled akordov Ami, F, C, G. Prvý akord je Ami čiže budeme použivať Ami pentatonickú stupnicu. Prvá ukážka využíva iba jeden základný obrat stupnice, druhá už využíva v podstate skoro celý rozsah nástroja.
Ukázali sme si použitie našej stupnice v mólovej tónine. Čo ale robiť, ak sme v tónine durovej? Samozrejme, že
tak, ako existuje molová pentatonika, tak existuje aj durová. Mohli by
sme opäť odvodiť 5 obratov a všetky sa naučiť. Je to dosť veľa práce,
preto to skúsime nejako obísť. Každá durová tónia má svoju paralelnú
molovú tóninu a naopak. To znamená, že existujú dvojice tónin
s rovnakým predznamenaním, čiže majú rovnaký počet krížikov alebo
béčok. V praxi to znamená asi tolko, že keď zahrám jednu stupnicu napr
C dur od 6. tónu, dostanem v podstate molovú prirodzenú stupnicu,
v našom prípade Ami. Najľahšie si je to zapamätať tak, že molová
pralelná leží o malú terciu nižšie. Malá tercia sú v podstate 3
poltóny, takže na gitare to bude o tri pražce nižšie. Takže ak tón C
leží na E strune na 8, pražci, jej paralelná molová stupnica bude ležať na 5. = Ami. Na ukážku ešte uvádzam pár príkladov dvojíc paralelných stupníc. D-Hmi, E-C#mi, F-Dmi, Ab-Fmi, H-G#mi Teraz sa naše vedomosti pokúsime využiť v praxi. Chceme hrať v tónine G dur. Nájdeme si paralelnú molovú stupnicu. Kedže na 3. pražci
leží tón G o tri nižie leží tón E, čiže budeme používať stupnicu E mol
pentatonickú. Nasledujúca ukážka ilustruje náš príklad do harmónie G,
Emi, Ami, D.
V predchádzajúcich riadkoch sme si odvodili a
molovú aj durovú pentonickú sktupnicu. Ak vám robí problém hrať plynule
a pri tom využívať viac polôh, odporúčam na chvíľu zastať a pocvičiť.
Zvoľťe si tóninu a pokúste sa improvizovať. Teraz
si pridáme k našej pentatonike ešte jeden tón. Bude to zväčšená kvarta
od základného tónu. Od A dostávame nasedujúcu stupnicu.
Dostali sme A molovú bluesovú stupnicu. Všade tam, kde môžeme hrať
molovú pentatonickú, môžeme hrať aj molovú bluesovú. Nasledujúca ukážka
ilustruje použite tejto stupnice v harmónii z predchádzajúcich ukážok.
Ako sme už na začiatku povedali, pentatonická
stupnica má len 5 tónov. Skúsme si náš tónový materiál obohatiť
o ďalšie tóny. Stále sa budeme baviť len o molovej pentatonickej. V každej
tónine máme tri molové akordy. Pre jednoduchosť v Ami prirodzenej máme
akordy Ami, H5b, C, Dmi, Emi, F, G. Takže naše tri molové akordy by
boli Ami, Dmi, Emi. Prečo teda neskúsiť postaviť pentatonickú stupnicu
aj na týchto tónoch? Ak tak urobíme, dostávame ďalšie 2 stupnice D a E mol pentatonickú. A: ACDEG D: DFGAC E: EGAHD Všimnite
si, že všetky tri stupnice obsahujú len tóny z tóniny C dur. Preto
môžeme bez problémov v každej tónine používať hneď tri molové
pentatoniky. Bohužiaľ nie cez každý akord, funguje každá stupnica.
Napríklad Dmi pentatonická cez C dur znie dosť zle. Preto tento prístup
vyžaduje malú skúsenosť. Skúsme teda použiť všetky tri stupnice.
Ukážeme si to na molovom bluese. Harmóniu tvoria akordy Ami7, Dmi7
a Emi7 a počas každého z akordov budeme používať príslušnú molovú
pentatoniku. Nezabudnite, že tam, kde môže byť pentatonika, tam môže
byť aj bluesová.
Nakoniec ešte ukážka použitia troch stupníc do harmónie Ami, F, C, G. Stupnice sú použité nasledovne Ami-A penta/blues, F- D penta/blues, C- A penta-blues, G- E penta/blues.

Samozrejme, najlepšie je to ovládať v akejkoľvek tónine, preto odporúčam zobrať si akúkoľvek harmóniu, odvodiť si stupnice a robiť si vlastné sóla. Oboznámili sme sa s použitím molovej penatonickej stupnice v jednoduchej harmónii. Dúfam, že ste niečo z článku odniesli v druhej časti si ukážem jej použitie v modálnej a bluesovej harmónii. |