Spoznaj hmatník gitary
Napísal Mgr. Miroslav Záhradník   
Image 6 strún a 22 pražcov na gitare poskytuje množstvo tónových možností, ale ako sa v nich najlepšie zorientovať?
Orientáciu na hmatníku gitary sa možno ľahko a prehľadne naučiť, pokiaľ si vytvoríme nejaký systém. Týmto systémom bude pre nás rad tónov stupnice C dur - C D E F G A H C, ktoré sa mimochodom nachádzajú aj na bielych klávesoch klavíra. Treba si uvedomiť, že tento tónový rad je zložený z postupných krokov celých tónov a poltónov. (Celý tón je na hmatníku tvorený dvoma políčkami a poltón jedným políčkom.)

V stupnici C dur sa poltóny nachádzajú medzi 3. a 4. a medzi 7. a 8. stupňom. C_D_E.F_G_A_H.C
Zapamätajme si teda, že ak tóny stupnice C dur zahráme na jednej strune od tónu C, budeme postupovať v krokoch celého tónu a iba medzi tónmi EF a HC bude poltón.
Vieme, že v štandardnom ladení gitary sú jednotlivé struny (od najtenšej) naladené do tónov e h g D A E. (malými písmenami sú označené struny melodické a veľkými struny basové) Našou úlohou bude nájsť na každej strune tóny stupnice C dur.
Začneme od najtenšej - struna e: naprázdno znie tón E, z radu tónov stupnice C dur vidíme, že ďalej nasledujú tóny F, G, A , H ,C... Čiže poltón, celý tón, celý tón, celý tón, poltón atď. Struna h: Naprázdno tón H, ďalej poltón C, celý tón D, celý tón E, poltón F, celý tón G atď. Takto prehráme všetky struny a jednotlivé tóny pomenovávame nahlas aby sa nám ich názvy zafixovali. Tento spôsob je skutočne veľmi jednoduchý, stačí si len uvedomovať, kde ležia poltóny.
Po dokonalom zvládnutí tónov stupnice C dur, ľahko pridáme ostatné poltóny (akoby čierne klávesy klavíra). C C# D# E F F# G G# A A# H C, resp. C H Bb A Ab G Gb F E Eb D Db C.
Prehľadná orientácia na hmatníku gitary je základným predpokladom k ďalšiemu rozvoju svojich gitarových schopností.