Napísal Mgr. Miroslav Záhradník
|
V tomto seriáli si ukážeme základné princípy práce s harmóniou a jej použitie v hudobnej praxi.
Čo je to harmónia?
Pre dnešný hudobný svet je kvintakordálny harmonický princíp úplnou samozrejmosťou.
Používanie akordov a ich vzťahov v hudbe však prešlo dlhým historickým vývinom.
Prakticky až začiatkom 17. storočia sa zásluhou talianskeho skladateľa Claudia Monteverdiho ustálil harmonický princíp kvintakordov zložený z terciovej stavby s pevne stanovenou postupnosťou siedmych kvintakordov.
Jednoducho si môžeme demonštrovať vznik akordických vzťahov v tónine harmonizáciou durovej stupnice.
Pr. č.1 stupnica C dur hraná na jednej strune

Terciová stavba akordov znamená, že k základnému tónu pridávame tóny v terciovej vzdialenosti.
Pr. č.2 harmonizácia stupnice v terciách

Na tomto príklade vidíme, že na 1. 4. a 5. stupni stupnice sa nachádzajú veľké tercie, na ostatných stupňoch malé tercie. Keďže k jednotlivým tónom stupnice pridávame vždy tretí tón stupnice, napr. c-e, d-f, e-g, vzniká tu zákonitosť striedania veľkých a malých tercii.
Ak pridáme ďalšiu terciu k terciám z príkladu č.2 (napr. c-e-g, d-f-a), vznikne tak zharmonizovaná stupnica v kvintakordoch.
Pr. č.3 Zharmonizovaná stupnica
v kvintakordoch.

Všimnime si, že na miestach, kde sa nachádzali veľké tercie vznikajú durové kvintakordy, na miestach s malými terciami vznikajú molové kvintakordy.
Pre gitaristu je veľmi dôležité, vyhľadať si zharmonizovanú durovú stupnicu v rôznych polohách hmatníka.
Pr. č.4 kvintakordy vo vyššej oktáve

Ak pridáme ku kvintakordom ďalšiu terciu, vznikajú tak septakordy, ďalej nónakordy, undecimové a tercdecimové akordy.
Pr. č. 5 zharmonizovaná stupnica v septakordoch

Každá tónina tzv. tonálnej harmónie je teda zložená z akordov zharmonizovanej stupnice, ktoré sa riadia kadenčným princípom vzťahov tóniky, subdominanty a dominanty.
Tento princíp si vysvetlíme z nasledujúcej časti seriálu.
Veľa zdaru praje Miro Zahradník. |