Hudobná akadémia Musicana
Sme nezisková organizácia s unikátnym prístupom k hudbe. Vyučujeme gitaru, basgitaru, klavír, bicie a spev.

Viac informácií...
Zápis na kurzy
Zápis na všetky naše kurzy prebieha počas celého roka. Prihlásiť sa môžte pomocou on-line prihlášky alebo telefonicky na tel.č. 0911 111 717.
Prípadne nás navštívte osobne.
Ako nás nájdete
Hudobná akadémia Musicana sídli v budove YMCA, Karpatská 2, Bratislava. Nájdete nás na druhom poschodí vľavo.

Pozrite si mapku ako sa k nám dostanete.

Nájdite nás na facebooku

Pridajte sa k našim fanúšikom na facebooku a vždy budete informovaní o novinkách

Brožúra

prezrite brožúru o výučbe hudby v Musicana
  PDF 93 kB

Brožúra  o výučbe Musicana
Základy sólovania v blues
Napísal Mgr. Miroslav Záhradník   
Image Základ výstavby bluesového sóla spočíva v hudobnej myšlienke, feelingu ale aj vo výbere tých správnych tónov. V tejto lekcii sa zoznámime s akordickými tónmi nachádzajúcimi sa v stupnicových prstokladoch.

Namiesto hrania náhodných tónov v stupniciach si vysvetlíme princíp používania akordických tónov.

Akordické tóny sa nachádzajú priamo v stupnici, patriacej danému akordu alebo danej tónine.
Akordické tóny sú teda tóny tvorené z akordu, ktorý chceme vyjadriť melodicky.
V spleti stupníc sú akordické tóny tie správne farebné tóny, ktoré najlepšie vyjadrujú akordy danej harmonickej postupnosti. Sólo vystavané z akordických tónov bude vždy dokonale sedieť do harmónie, pretože bude zložené z tónov patriacich do harmónie.

Pozrime sa na dominantné septakordy nachádzajúce sa v G blues.

Čísla po ľavej strane predstavujú čísla pražcov. Čísla v diagramoch predstavujú intervaly – stupne durovej stupnice, z ktorých je daný akord vystavaný.
Príklad: R = G (základný tón) v G7 diagrame.

Image

Pr. Akordické tóny akordov G7, C7 a D7

G7
1
3
5
7b
G
B
D
F

C7
1
3
5
7b
C
E
G
Bb

D7
1
3
5
7b
D
F#
A
C

Teraz si vyhľadáme akordické tóny na celom hmatníku a porovnáme ich s mixolýdickým módom (1 2 3 4 5 6 7b).
Mixolýdický mód je najvhodnejší na vyjadrenie dominantního septakordu, pretože obsahuje dominantnú septimu a preto má mixolýdický mód typický dominantný zvukový charakter.
Rovnaným spôsobom si môžeme porovnať aj akordické tóny akordu C7 s C mixolýdickým módom a D7 s D mixolýdickým módom.

Image

G mixolýdický mód

Image

Teraz, keď sme si vyhľadali a porovnali na hmatníku akordické tóny a tóny stupnice, môžeme si skúsiť sólovanie s týmito tónmi. Získame bluesovo ladené sólo typické pre mixolýdický mód. (malá septima).

Aj keď to vyzerá komplikovane, tento typ sólovania je skutočne jednoduchý a efektný. Dôležité je však myslieť v akordických tónoch, ktoré budú tvoriť kostru sóla a ostatné tóny doplníme stupnicovými tónmi.

Neakordické tóny, čiže tóny zo stupnice, prípadne ostatné chromatické tóny, ktoré do mixolýdickej stupnice nepatria použijeme ako plynulý prechod z jedného akordického tónu do druhého. Tento spôsob sólovania vnesie do sóla nádych akordov, z ktorých je vystavaná daná harmónia.
Pri tomto spôsobe improvizácie je veľmi vhodné začínať melodickú frázu na tercii akordu.
Ak teda improvizujete na akord G7 (G, B, D, F), skúste nezačínať na základnom tóne (G) ale na tercii (B). Melodické frázy, začínajúce na tercii znejú veľmi zaujímavo a často sa používajú i jazzovej improvizácii.

Ďalej si porovnáme tóny akordu G7 s tónmi G bluesovej stupnice.

Tu vidíme, prečo tóny mixolýdickej stupnice o niečo lepšie sedia do akordu G7. G mixolýdická stupnica totiž obsahuje všetky akordické tóny akordu G7.

G7
1
3
5
7b
G
B
D
F

G bluesová stupnica
1
3b
4
5b
5
7b
G
Bb
C
Db
D
F

Aj napriek tomu, že bluesová stupnica neobsahuje všetky akordické tóny a dokonca sa líši v tercii,
predsa znie zaujímavo a vhodne na improvizáciu na dominantný septakord.

Najdôležitejší tón bluesovej stupnice je malá septima, ktorá je totožná so septimou akordu G7.

Z toho vyplýva dominatný charakter bluesovej stupnice. Z tohto dôvodu sa veľmi často pri improvizácii na akord G7 používa aj G molová pentatonika (G Bb C D F), ktorá má tiež obsahuje veľmi dôležitý tón na vyjadrenie dominantného septakordu – malú septimu.

Rozdiel v tercii – (akord G7 má veľkú terciu, molová pentatonika i bluesová stupnica majú terciu malú) – vytvára typický bluesový nádych.
S veľkou i malou terciou v sa môžeme dokonca stretnúť v sedemtónovej bluesovej stupnici, ktorá obsahuje na rozdiel od šesťtónovej bluesovej stupnice (1 3b 4 5b 5 7) ešte veľkú terciu. (1 3b 3 4 5b 5 7).

Veľkú terciu a zmenšenú kvintu v bluesovej sedemtónovej stupnici nazývame blue tómni.

Ako základ pre improvizáciu do všetkých troch akordov – G7, C7 a D7 môžeme použiť opäť základnú
G molovú pentatoniku (resp. bluesovú stupnicu).

Všimnime si, že v každom akorde sa nachádzajú tóny spoločné s molovou pentatonikou.

G7

1
3
5
7b
G
B
D
F

C7
1
3
5
7b
C
E
G
Bb

D7
1
3
5
7b
D
F#
A
C

G molová pentatonika
1
3b
4
5
7b
G
Bb
C
D
F

Tento princíp spoločných tónov je pre jednoduchú improvizáciu najvhodnejší a u gitaristov najobľubenejší.
Aj v tomto prípade je však potrebné vykresľovať harmonickú líniu sóla kostrovými akordickými tónmi. Improvizácia tak získa logickú postupnosť a dynamickú zaujímavosť.
Samotné tóny však ešte k dobrému sólu nestačia. Nezabúdajte na melodické frázy, feeling a hlavne hudobnú myšlienku. Niekedy aj pár tónovým sólom dokážeme vypovedať hlbšiu myšlienku ako dlhým nacvičeným stupnicovým behom. Však, Mr. B.B. King! :-)