Harmonizácia molovej tóniny |
Napísal Mgr. Miroslav Záhradník
|
Aké akordy možno hrať v molových tóninách sa dozviete práve v tejto lekcii.
O rozdelení molových stupníc sme už na našej stránke písali. (molové stupnice.)
Pozrime sa ale bližšie na harmonické možnosti, ktoré nám molové stupnice poskytujú.
Prirodzená molová stupnica je odvodená od 6. stupňa durovej stupnice. To znamená, že zo stupnice C dur s tómni C D E F G A H C môžeme od jej 6. stupňa odvodiť stupnicu A mol, s tómni A H C D E F G A
Stupnica A mol prirodzená (intervalové zloženie 1 2 3b 4 5 6b 7b)

Prirodzená molová stupnica je základom pre ďalšie dve stupnice. Pre harmonickú molovú a melodickú molovú stupnicu.
Rozdiel medzi prirodzenou a harmonickou molovou je v ich 7. stupni. Harmonická molová stupnica má zvýšený 7. stupeň, to znamená, že stupnica A mol harmonická obsahuje tóny A H C D E F G# A
Stupnica A mol harmonická (intervalové zloženie 1 2 3b 4 5 6b 7)

Melodická molová stupnica má zvýšený spolu so 7. stupňom zvýšený aj 6. stupeň. Stupnica A mol melodická bude obsahovať tóny A H C D E F#G# A
Stupnica A mol melodická (intervalové zloženie 1 2 3b 4 5 6 7)

Ako vidíme, stupnice sú mierne odlišné, to znamená, že aj akordy, odvodené z týchto stupníc sa budú mierne líšiť.
Pozrime sa teda, aké akordy môžeme hrať na každom stupni tejto stupnice.
Akordy z danej stupnice dostaneme harmonizáciou, to znamená, že každý tón stupnice doplníme do kvintakordu, prípadne septakordu superpozíciou tercii. (Použijeme rovnaký postup ako pri harmonizácii durovej tóniny, ale vychádzame z molovej stupnice - lekcia Tajomstvá harmónie.)
Z harmonického hľadiska je dôležité si uvedomiť skutočnosť, že prirodzená molová stupnica nie je úplne vhodná na harmonizáciu, pretože zharmonizovaním tejto stupnice dostaneme akordy tvoriace kadenciu s molovou dominantou.
Kadenčné akordy prirodzenej molovej stupnice.
Tónika
| Subdominanta
| Dominanta
| Am7
| Dm7
| Em7
|
Molová dominta totiž nemá potrebný dynamický náboj v harmónii, preto je potrebné molovú tóninu harmonizovať stupnicou, v ktorej sa bude nachádzať na 5. stupni durový akord, to znamená, že harmonizáciou dostaneme kadenciu s durovou dominantou.
Takouto stupnicou je práve stupnica mol harmonická, na ktorej 5. stupni sa nachádza durový akord (v Amol tónine je to akord Edur, prípadne septakord E7)
Kadenčné akordy stupnice A mol harmonickej.
Tónika
| Subdominanta
| Dominanta
| Ammaj7
| Dm7
| E7
|
Rovnako aj stupnica mol melodická obsahuje durovú dominantu a preto je na harmonizáciu vhodná.
Kadenčné akordy A mol melodickej stupnice.
Tónika
| Subdominanta
| Dominanta
| Ammaj7
| D7
| E7
|
Všetky akordy, ktoré dostaneme harmonizáciou týchto troch molových stupníc možno navzájom kombinovať. Vznikne tak pestrá paleta akordov, ktorými môžeme obohatiť aj jednodušie akordické postupy bežných skladieb.
Harmonizácia molových stupníc v kvintakordoch (v trojzvukoch)
stupeň
| I
| II
| III
| IV
| V
| VI
| VII
| prirodzená molová stupnica
| Am
| Hdim
| Cdur
| Dm
| Em
| Fdur
| Gdur
| harmonická molová stupnica
| Am
| Hdim
| Caug
| Dm
| Edur
| Fdur
| G#dim
| melodická molová stupnica
| Am
| Hdim
| Caug
| Ddur
| Edur
| F#dim
| G#dim
|
Harmonizácia molových stupníc v septakordoch (v štvorzvukoch)
stupeň
| I
| II
| III
| IV
| V
| VI
| VII
| prirodzená molová stupnica
| Am7
| Hm75b
| Cmaj7
| Dm7
| Em7
| Fmaj7
| G7
| harmonická molová stupnica
| Ammaj7
| Hm75b
| Cmaj75+
| Dm7
| E7
| Fmaj7
| G#dim
| melodická molová stupnica
| Ammaj7
| Hm7
| Cmaj75+
| D7
| E7
| F#m75b
| G#m75b
|
Pr. Harmonizácia stupnice A mol prirodzenej - gitarové akordy

Pr. Harmonizácia stupnice A mol harmonickej - gitarové akordy

Pr. Harmonizácia stupnice A mol melodickej - gitarové akordy

Tieto akordy možno vyhľadať samozrejme aj v iných polohách na hmatníku gitary, ale to už nechávam na šikovnosti gitaristov.
Miro Zahradník |