Napísal Mgr. Miroslav Záhradník
|
Gitaristi, ktorí poznajú základné tvary akordov i prstoklady stupníc sa v tejto lekcii dozvedia, ako navzájom súvisia tieto dve najdôležitejšie hudobné zložky.
Poznatok, ako akordy a stupnice spolu súvisia pomôže gitaristovi v lepšej orientácii na hmatníku gitary a samozrejme aj v logickej improvizácii.
Pozrime sa na niektoré akordy a prstoklady stupníc. Na vysvetlenie použijeme už známe akordické tvary C A G E a D.


Vidíme, že všetky tieto akordy sú durové, no možno z nich samozrejme vytvoriť aj všetky ostatné kategórie akordov. Prstoklady stupníc v tejto lekcii patria tiež durovým stupniciam, pretože durové akordy prináležia durovým stupniciam.
Vieme, že určité akordy prináležia k určitým módom a vieme, že durová stupnica a všetky jej módy majú na hmatníku gitary rovnaký prstoklad, mení sa iba koreň módu - základný tón.
Napríklad, mixolýdický mód je vhodný na vyjadrenie dominantných akordov, pretože mixolýdická septima akordu G7 sedí do prstokladu G mixolýdickej stupnice. (mixolýdická stupnica je durová stupnica s malou septimou.)
Ak vieme, že mixolýdický mód je odvodený od 5. stupňa durovej stupnice, potom vieme, že stupnica G mixolýdická je odvodená zo stupnice C dur.
Pozrime sa na nasledujúci obrázok.

Prstoklady stupnice C dur a stupnice G mixolýdickej majú rovnaký prstoklad na rovnakom mieste na hmatníku.
Zároveň si môžeme všimnúť, že v týchto prstokladoch sa nachádzajú aj akordy C dur a G7.
Jediný rozdiel v týchto prstokladoch je v základnom tóne stupníc.
Pokiaľ sa chcete naučiť, ako navzájom súvisia prstoklady akordov a stupníc, je dobré vypísať si prstoklady pre každý mód a jeho prináležiaci akord. (napr. stupnica D dórska - akord D mol7, stupnica E frýgická - akord E mol7, stupnica F lýdická - akord F maj7...)
Potom si môžeme ľahko uvedomiť, že napríklad prstoklad d dórskej stupnice s akordom Dmol7 (v 5. polohe) je rovnako aj prstokladom A mol prirodzenej (aiolskej) stupnice s akordom A mol7, či prstoklad F lýdickej stupnice (v 8. polohe) je zároveň prstokladom C dur (jónskej) stupnice...
Najdôležitejšou informáciou zostáva fakt, že stupnice a akordy sú úzko späté vo vzájomných vzťahoch, a že v podstate každému akordu prináleží určitá stupnica. Skutočná sofistikovaná improvizácia gitaristu vychádza z poznatkov akordov a ich domovských stupníc. Inými slovami, každý akord možno vyjadriť stupnicou a naopak, do každej stupnice možno nájsť vhodný akord. Len v takomto prepojení harmonicko-melodickej zložky skladby možno vytvoriť logické a hodnotné gitarové sólo.
zdroj: www.guitarlessonsworld.com/lesson
|